Kira Tespit Davası

Kira Tespit Davası Nedir?

Kira tespit davası, kiracı ve kiralayan arasında belirlenen kira bedeli konusunda yaşanan anlaşmazlık sebebiyle açılan bir dava türüdür. Kira tespit davası kira bedelinin arttırılması ya da azaltılması üzerine açılabilir. Bu dava ile mevcut anlaşmazlığın hâkim tarafından giderilmesi talep edilir. Kira tespit davalarında görevli mahkeme, taşınmazın bulunduğu yer Sulh Hukuk Mahkemesidir. Kira tespit davası açılmadan önce arabulucuya başvurulması 1 Eylül 2023 tarihi ile zorunlu hale gelmiştir. Arabulucuya başvurulmadan açılan kira tespit davaları usulden reddedilir ve dava görülmez.

Kira tespit davasını hem kiracı hem de kiraya veren açabilir. Kira tespit davası açmak için kanunda herhangi bir süre öngörülmemiştir, Türk Borçlar Kanunu’nun 345. Maddesine göre her zaman açılabilir.

Kira Tespit Davası - Gayrimenkul Hukuku Avukatı

Kira Tespit Davası ile ilgili sorularınızı Gayrimenkul Hukuku Avukatımızla birebir görüşme yaparak sorabilirsiniz. Gayrimenkul Hukuku Avukatımızla telefon görüşmesi oluşturmak için tıklayın.

Kira Tespit Davasının Konusunu Ne Oluşturur?

Kira tespit davalarının konusunu 6570 sayılı Gayrimenkul Kiraları Hakkında Kanun’un kapsamında olan taşınmaz mallar oluşturur.  Bu kanuna göre herhangi bir yerin kira tespit davasına konu olabilmesi 6570 sayılı kanunun kapsamında belirtildiği gibi taşınmaz olması gerekir. Taşınır mallar kira tespit davlarına konu olamazlar.

Kira Bedelinin Belirlenmesinde Hangi Yollar İzlenir?

Kira Tespit Davası Kira Tespit Davası Nedir? Kira Tespit Davasının Konusunu Ne Oluşturur? Kira Bedelinin Belirlenmesinde Hangi Yollar İzlenir? Kira Tespit Davası Açılmadan Önce İhtar Çekilmesi Gerekir Mi? Kira Tespit Davasi Hangi Şartlarda Açılabilir? Gayrimenkul Hukuku

Mevcut kira sözleşmesi 5 yıldan uzun süreliyse ve 5 yıldan kısaysa kiranın belirlenmesi konusunda farklı usuller izlenir.

Kira sözleşmesi 5 yıldan kısaysa ve kiracı ile kiralayan arasında bu konuda bir anlaşma yapılmamışsa, yeni dönem için belirlenecek kira bedeli bir önceki kira yılının tüketici fiyat endeksindeki on iki aylık ortalamalara göre değişim oranını geçmemek koşuluyla hâkim tarafından, kiralananın durumu göz önüne alınarak hakkaniyete göre belirlenir.

Kira sözleşmesi 5 yıldan uzun ise kira bedeli, kiralananın durumu ve emsal kira bedelleri, piyasa rayici gibi durumlar göz önünde bulundurularak belirlenir.

Kira Tespit Davası Açılmadan Önce İhtar Çekilmesi Gerekir Mi?

Kira tespit davası açmak için öncesinde ihtar çekmeye gerek yoktur. Ancak mevcut kira bedelinde artış yapılacağını taraflardan birisi diğerine en geç 30 gün önceden bildirirse, dava sonucunda belirlenecek olan kira bedeli yeni kira döneminin başından itibaren geçerli olacaktır.

Kira Tespit Davası Hangi Şartlarda Açılabilir?

1. Taraflar arasında geçerli bir kira sözleşmesi bulunmalıdır.

2. Kira tespit davası açmada davacının hukuki bir yararı var olmalıdır.

3. Kira tespit davası yalnızca çatılı işyerleri ve konutlar için açılabilir.

4. Mevcut kira sözleşmesinde yeni kira döneminde kira bedelinin artırılacağına dair bir hüküm varsa kira tespit davası açılamaz.